BMW X6

29. listopadu 2009 v 16:37 | MauQuosh |  BMW
Jen ve špatných románech a scénářích se dozvíte konec na samém začátku, ale někdy je to autorův záměr. Tak jako v tomto případě, protože se obávám, že spousta fanoušků rychlosti nad X6 jen opovržlivě mávne rukou… Pravděpodobně neexistuje žádný jiný reálný důvod, proč BMW začalo vyrábět toto pseudosportovní SUV, než to, že BMW je zdravá ekonomická firma s vyvinutým smyslem pro trh a marketing, a vědí tedy, že na něm vydělají peníze. Spoustu peněz. Jak jinak si totiž vysvětlit existenci BMW X6, když oblíbený model X5 je stejně velký, přibližně stejně rychlý a na silnici téměř stejně odhodlaný?

Pokud se však na existenci BMW X6 podíváte jako na zajímavou a neokoukanou alternativu, dává vám okamžitě smysl. A navíc postavit ho nebylo nic dramatického, protože technicky je to vlastně jen odladěná X5, kterou odborná i laická veřejnost přijala s otevřenou náručí už před dvěma lety. Takže teď nastal ten správný čas nabídnout zákazníkům alternativu a napumpovat nějaké peníze do sejfu. Určitě vás nemůže překvapit, že X6 byla vyvíjena paralelně s X5. Nebudu nikomu tvrdit, že se mi X6 líbí, protože maminka mě vždycky učila, že lhát se nemá. No dobře, nelíbí se mi ani trochu. V bílé a na černých kolech prý vypadá cool, ale já nenosím pola, kalhoty s pukem ani zlaté řetězy.

Z profilu je vám okamžitě jasné, že je to kříženec velké X5 a šestkového kupé, což je, správně, velmi nesourodé spojení. Na devatenáctipalcových kolech vypadá skoro legračně a její ostře řezané rysy v sobě mají tolik agresivity, že se Audi Q7 ustrašeně skrčí někam do kouta parkoviště. Klesající linie střechy ve vás vzbuzuje obavy o místo na zadních sedadlech a velikost kufru, ale jak se záhy přesvědčíte, není to nic dramatického a čtyři lidé v něm snadno projedou půl Evropy. Ale jak už u BMW bývá posledních pět let zvykem, když za sebou zabouchnete velké a tlusté dveře, které se zavírají s masitým žuchnutím, je všechno najednou jinak.

Palubní deska je identická s tou v X5, pozice za volantem je bezchybná a na iDrive už jsme si dávno zvykli. Co se týče kvality materiálů a zpracování, jen těžko lze něco vytknout, s výjimkou plastů dole na dveřích. Udělat evropskou prezentaci v Maďarsku je báječný nápad jen kvůli tokajskému a uheráku, ale ve skutečnosti to znamenalo, že testovací trasa vedla ze dvou třetin po dálnici a z třetiny po silnici první třídy se sedmi ostřejšími zatáčkami. Navíc na nás zbyla jen verze s třílitrovým turbodieselem twin turbo, který je sice úžasný, ale také už notoricky známý - my měli spadeno na nový, dvakrát přeplňovaný osmiválec 4,4 l, který má 407 koní a 600 Nm. Největším adrenalinem se tak stalo předjíždění ve vyjetých kolejích a skok přes železniční přejezd, kterého jsem si jaksi nevšiml a najel na něj asi ve 140 km/h.

Nicméně i tento silniční test byl k něčemu. Ukázal mimořádnou stabilitu X6 a její výborné odhlučnění. Ve 160 km/h se chová naprosto přirozeně. Na auto, které váží 2,2 tuny a žere naftu, je to obdivuhodný výkon. Na nejsilnější verzi s označením 5.0i nedošlo ani na okruhu. Na doporučení Andrease Lampky, charizmatického šéfa oddělení X, jsme si vzali X6 3.5i. "Je lépe vyvážená, obratnější a hbitější, přitom dostatečně silná." Měl pravdu. A měl pravdu i v tom, když nás varoval, že nás bude šokovat jízdní úroveň X6. Na dálnici jsem si všiml, že neustále dělám drobné korekce volantem, abych vůz udržel v přímém směru, což se vám stane u některých sportovních aut.

Přičítal jsem to vyjetým kolejím, ale tady jsem zjistil, že tohle auto se navzdory hmotě, vysokému těžišti a komfortnímu posazu chová víc jako sporťák než SUV. Měřítkem by mohl být možná Cayenne, ale kdo ví, ruku bych do ohně nedal. Nicméně co může být přesvědčivějšího než čas na Nürburgringu - 8.35 min. Aktivní stabilizátory, nový systém řízení pohonu všech kol xDrive a Dynamic Performance Control, to všechno jsou systémy, které nejenže drží vůz ve stopě, ale také mu propůjčují téměř monumentální rychlost ve všech podmínkách a na každém typu silnice.

Ano, vím, že píši o velkém a těžkém autě, ale ta neochvějná stabilita je ohromující; cítíte, jak systémy pracují, abyste se nejen udrželi na silnici, ale aby to mohla být i pekelně rychlá jízda. Nikdy jsem si nezvykl na příplatkové aktivní řízení, nezvykl jsem si na něj ani tady, když jsem s X6 driftoval na kluzné fólii. Ano, čtete správně, driftoval. Pro X6 je to stejně přirozené jako třeba pro M6, i na suchém asfaltu stačí jen zhoupnout a pak jí naložit - pochopitelně s úplně vypnutou stabilizací. Takže z nejsilnější X6 5.0i mám nakonec jen hluboký akustický zážitek. Doufám, že se s ní ještě svezu. Zní totiž skvěle - basové brumendo přechází přes celou škálu jadrnosti až po temné vytí. Zní trochu jako uragán nacpaný do komína.

Jak jsem řekl na samém začátku, vizuálně mě nová X6 nepřitahuje ani trochu. O to větší mám respekt k tomu, jak funguje, protože soupeři se rekrutují z řad sportovních aut a vybraných sportovních sedanů. Její chování je chvílemi až absurdní, ale celkově velmi, velmi přesvědčivé. Nebudu mít žádný problém pochopit pohnutky, proč X6 zaplaví silnice, byť sám bych si jednoznačně vybral konvenčnější a praktičtější X5. Nejvíc cool je prý v bílé na černých jednadvacítkách.

Mají smysl?

Nemají! Ale o to tady vůbec nejde… Velká a přemotorovaná SUV se těší nesmírné oblibě movité klientely, která jim odpouští jejich žravost, neekologičnost i okázalost, a naopak se těší z jejich pohodlí, akustického ticha, vysokého posazu a bezpečí. Není žádným tajemstvím, že Cayenne Turbo žere pětadvacet litrů na sto kilometrů, a nikdo nepochybuje o tom, že BMW X6 se bude pohybovat na stejných hodnotách - Range Rover Sport V8 je na tom totiž úplně stejně.

Spojení sportovní a terén v tomto případě nejde ani trochu dohromady a spíš jsou tihle rychlí mastodonti chápáni jako alternativa luxusních limuzín - nepotřebujete k nim osobního řidiče. Jsme zvědaví, kdy Rolls-Royce postaví svoje první SUV. Doba k tomu totiž spěje.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 nikey-th nikey-th | E-mail | Web | 30. listopadu 2009 v 16:52 | Reagovat

mrtě bloček

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama